söndag 2 augusti 2009

Läkare är Guds händer

En man i USA gick inte till doktorn med sin sjuka dotter för han trodde att hans tro skulle bota henne, skriver Dagen. Horribelt, av flera anledningar enligt mitt sätt att se. Han trodde att hans tro skulle bota, men det är Gud som kan bota, inte en persons tro. Dessutom verkar han höra till dem som tror att den som går till läkare inte tror på Gud. Jag tror att Gud verkar genom läkare. Han använder sig av vetenskapen för att göra våra liv bättre och friskare. Visserligen använder vi människor ibland vetenskapen till att förstöra Guds skapelse, men ändock tror jag att läkare är Guds händer här på jorden. Jag hoppas och ber att den här mannen kommer till insikt och ser vad han har gjort mot sin dotter.

Det finns inget motsatsförhållande mellan tro och vetenskap, åtminstone inte för en katolik. Den vanliga världen har Gud skapat och vetenskapen utforskat. Visst tror jag på mirakler men det vardagliga är nog så fantastiskt. Att solen går upp och ner varje dag är ett sant mirakel. Att se in i ett nyfött barns ögon är ett mirakel. Kärleken är ett mirakel. Det som vi kallar vardag duger gott åt mig och om mina barn blir sjuka ber jag till den store Läkaren att doktorn ska kunna ge bot mot sjukdomen.