söndag 9 augusti 2009

Medeltidsdagar i Arboga

I går var grabbarna och jag i Arboga för medeltidsdagarna. Det är något vi tycker är jättekul. På lördagen är det alltid ett medeltida bröllop så vi tog ett tidigt tåg för att inte missa när brudparet presenterades från scenen vid torget. Vi åt frukost i Ahlöfsparken och sedan gick vi och tittade på Sankta Karins örtagård. Om någon inte har känt på en ört som heter Lammöra så gör det om ni har chansen! Bladen känns underbart mjuka att ta på. När jag får min trädgård, någon gång i framtiden, ska jag definitivt ha en örtagård.

För första gången var vi i Trefaldighetskyrkan där bröllopet och mässan ägde rum. Vilken besvikelse! Det var på svenska! Jag var helt säker på att det skulle vara på latin. Vi kom in i kyrkan lagom till den eukaristiska bönens början och prästen läste på svenska. Jag trodde det skulle sjungas på latin. Anpassning till nutiden antar jag. Svenska kyrkan i ett nötskal...

På marknaden fanns en massa fina saker men det enda jag köpte var faktiskt brända mandlar och en medaljong med Vår Fru av Guadalupe. Det fanns fina kors och krucifix, rosenkransar och t.o.m. en liten Mariastaty, men jag har väldigt mycket sånt... Äldste sonen köpte ytterligare en flöjt och yngste sonen köpte en riddare med häst. Vi ser fram emot nästa år. Man kanske skulle vara medeltidsklädd då?
(Datumen på fotografierna stämmer inte. Jag använde yngste sonens kamera för den är bättre än min och jag kollade inte datumet.)