lördag 21 november 2009

Jungfru Marias tempelgång

I dag firar Kyrkan en av mina favoritfester, nämligen Jungfru Marias tempelgång. Festen har sitt ursprung i en gammal legend som säger att Maria fostrades i templet i Jerusalem. Huruvida detta är historiskt korrekt har jag ingen aning om men festen pekar på det som även Maria Immaculata-festen säger, nämligen att Maria från första början av sitt liv var inriktad på Gud.

För mig personligen är detta också en 'tempelgångsdag', för i dag för 20 år sedan klev jag för första gången in genom Karmels dörrar. Jag jobbade en tid (9 månader) på Karmelgården med avsikten att undersöka en eventuell kallelse till Karmel. Därav blev platt intet men den här dagen är god och ljus i mina ögon och min kärlek till och beundran för Karmel kommer alltid att finnas kvar. Karmel är för mig ett hörn av himlen och ett tempel till Gud den Högste...