onsdag 11 november 2009

St Martin av Tours, bed för oss!

I dag då Kyrkan firar st Martin av Tours firar jag äldste sonens namnsdag (eller ska man säga helgondag? På spanska heter det 'día de su santo). Han heter Martin efter just Martin av Tours som var det första helgonet som inte var martyr. Legenden om st Martin är fascinerande och jag älskar berättelsen om när han delar sin mantel med tiggaren, som ju visar sig vara Kristus. "Allt ni gör för någon av dessa fattiga som är mina bröder, gör ni för mig", sade Jesus. I söndags var evangelietexten berättelsen om den fattiga änkan som lade allt hon hade i offerkistan i templet. Temat just nu verkar vara fattigdom och generositet.

När delade jag senast min mantel med en fattig och gav min sista slant till Kyrkan? Jag har tak över huvudet, kläder på kroppen och mat på bordet. Det finns många som inte har detta och som ändå ger mer än jag. Jag har en hel del kvar att lära, märker jag, och borde nog sluta klaga över min dåliga ekonomi...

St Martin, bed för oss!