torsdag 14 januari 2010

Medjugorje

Jag har länge varit skeptisk till händelserna i Medjugorje och nu blev jag ännu mer skeptisk. Jungfru Maria påstås ha sagt att 'visionärerna' inte ska lyda sin biskop... Hon skulle aldrig säga något sådant! Att Maria skulle uppmuntra till olydnad mot Kyrkan är otänkbart.

Övriga orsaker till att jag är skeptisk? Bland annat följande: 'meddelandena' från jungfru Maria är i stort sett samma hela tiden, 'visionärerna' har dragit ekonomisk fördel av händelserna (jämför med Bernadette i Lourdes som gav sin bror en örfil för att han tagit emot en slant och sa åt honom att lämna tillbaka den), att det hållit på så länge, att prästerna i Medjugorje inte lyder sin biskop osv osv.

Om Kyrkan kommer fram till att uppenbarelserna är äkta böjer jag mig för Kyrkans syn, men till dess fortsätter jag att tvivla.