tisdag 9 mars 2010

Din identitet

Vad är din identitet? Vad utmärker dig? Hur ser andra vem du är och vad du tror på?

Man ser direkt att jag är katolik: krucifix och helgonmedaljonger runt halsen och runt handleden, helgonbilder i plånboken, religiösa föremål i mitt hem. Mina yttre markörer är tydliga. Ibland reagerar folk på dem, positivt eller negativt. Jag bryr mig inte om deras kommentarer. Jag har dessa föremål för att de uttrycker min religiösa tro och övertygelse och som en påminnelse till mig själv att be ständigt. De är mina 'holy reminders'.

Det finns en risk med att ha yttre markörer för sin tro. Man syns och blir placerad i ett fack. 'Så här är du.' Det finns förväntningar på mitt beteende. Men jag är inte alltid en 'god katolik'. Jag misslyckas ständigt med att leva som en kristen. Ska jag då ta av mig mina krucifix och helgonmedaljonger? Nej, det gör jag inte. Jag är människa med fel och brister, som alla andra. Jag fortsätter bära mina yttre markörer. De leder ibland till intressanta samtal med okända eller kända medmänniskor. De ger mig tillfälle att vittna och evangelisera. Jag tar inte bort dem. De visar vem jag är, de visar vem jag tror på.