söndag 28 oktober 2012

Bartimaios exempel

Dagens evangelium handlade om den blinde Bartimaios. Det finns väldigt mycket att säga om den texten: om andlig blindhet, människor som försöker hindra andra, Jesu godhet osv osv.

Det jag vill lägga fokus på är bön. Bartimaios sitter och ropar: "Jesus, Davids son, förbarma Dig över mig!" Folkhopen säger åt honom att tiga men han forsätter att ropa ända tills Jesus kommer till honom. Han upprepar samma ord många gånger.

Katoliker brukar ofta få kritik från andra kristna för att man upprepar samma ord i bönen, t.ex i Rosenkransen. De brukar hänvisa till Matt 6:7.

Men jag kan citera minst 3 ställen i Nya Testamentet där upprepning i bönen absolut inte fördöms. Förutom dagens evangelium är det Jesus i Getsemane (Matt 26 och Markus 14) där Jesus själv ber med samma ord flera gånger. (Jag tror nog att Jesus vet hur man ska be...)

I Uppenbarelseboken står om de fyra varelserna som utan att vila dag och natt sjunger helig, helig, helig.

Änkan som 'tjatar'på domaren (Luk 18) är ett annat exempel.

Så jag fortsätter att be min Rosenkrans med gott samvete... :)