lördag 9 februari 2013

Näthat - Marias händer - Guds kärlek

Det talas mycket om näthat dessa dagar efter Uppdrag granskning.

Om man är katolik och står för det drabbas man mycket av näthat. Näthat från ateister och från andra kristna. Ja, från andra kristna. Obegripligt men sant. Kristna som påstår att katoliker inte är kristna, som ifrågasätter min relation till Jesus, som påstår att jag tillber jungfru Maria och helgonen, som påstår att katoliker tror att det är våra gärningar som frälser oss och inte Jesus, osv. osv.

Och hur mycket man än förklarar vad katoliker faktiskt tror på, så vägrar de att lyssna. Eller så säger de att: du är ett undantag. Det finns enskilda katoliker som är kristna men Katolska Kyrkan är inte kristen.

Jag har slutat debattera. Jag stänger av datorn och går och ber Rosenkransen i stället. Jag ger min sorg till Jesus, filtrerad genom Marias goda händer. Jag låter den passera genom hennes moderskärlek. Hon tar bort min självömkan och visar mig Jesu Kors. Hon gör så att saker får sina rätta proportioner.

Det är inte hatarna som är mina domare... och jag är inte deras.

Vi ska alla, utan undantag, stå inför Jesus vid domen (Matt 25:31-46).

Herre, förbarma Dig!