onsdag 27 februari 2013

Saknad

Nu är det de sista dagarna av Benediktus pontifikat. Pilgrimerna flockas i Rom för att avtacka honom. Jag önskar jag kunde vara där... Jag önskar jag personligen kunde tacka honom för allt han gjort för Kyrkan under dessa 8 år. Jag är tacksam för att han tillåtit den gamla mässan att firas (den är så vacker..) Jag är tacksam att han sagt till om att kommunionen bör tas emot på knä och på tungan. Jag är tacksam för allt han gjort för att komma tillrätta med alla skandaler som skakat många katoliker (det har inte skakat Kyrkan, bara enskilda katoliker. Det krävs mer än så för att skaka Kyrkan...)  Jag kommer att sakna hans ödmjukhet, hans intelligens, hans enkelhet.

Hans fasta tro har hjälpt mig att stå fast rotad i Herren och Hans Kyrka. Jag finner inte ord för att uttrycka det mitt hjärta vill säga...

Benediktus, min fader, alltid i mina böner. Alltid i mitt hjärta.