fredag 15 mars 2013

Santa Maria Maggiore

I går började påve Franciskus dagen med ett besök i min favoritkyrka, Santa Maria Maggiore. Där bad han och gav blommor till Guds Moder. Vi har en mariansk påve, som anförtror sitt pontifikat till Maria. Vilken glädje! Marias enkelhet och ödmjukhet matchas av påvens personlighet. Ett perfekt par! Påven bad också vid en företrädares grav: påven st Pius V (et var tydligen en påve som minskade byråkratin i kurian). Han hann också med att få ett brev skickat till Argentina med en uppmaning till biskopar, präster, ordensfolk och troende att inte åka till Rom för installationsmässan, utan i stället ge pengarna de skulle använt för resan till de fattiga. Jag beundrar denne man mer och mer! Han har helt vunnit både mitt hjärta och min beundran! Gud välsigne honom i alla sina dagar! Gud har sannerligen varit god mot oss som gett oss en sådan påve!

På eftermiddagen firade påven en mässa i Sixtinska kapellet med kardinalerna. Han predikade 7 minuter, utan manus. Han talade om att gå, att bygga upp och att bekänna. Predikan finns här.

Installationsmässan kommer att firas den 19 mars på förmiddagen och den kvällen, st Josefs dag, firas mässa i vår kyrka kl 19.00. Jag hoppas fader W kommer att fira den som en tacksägelsemässa!

Välsignad vare Gud i evighet för påven Franciskus!