måndag 15 april 2013

Tacksamhet

Jag fyller 45 i år. Genom åren har det hänt en hel del, både positivt och negativt. Allt som har hänt, både det jag själv gjort och som andra har gjort mot mig, har format mig. Inget har gått förbi utan att påverka. Det har gjort mig till den jag är i dag.

Jag kan absolut inte säga att jag är felfri. Verkligen inte. Jag tackar Gud för att Han fört mig till en Kyrka som har bikten som sakrament. Allt det som jag har varit med om har lämnat spår, men de tunga, felaktiga spåren kan jag lägga av mig i bikten.

Jag har läst att man ska tacka för allt. Precis allt, även det negativa, även synden (för att den kan bli en förlåten synd). Det låter näst intill omöjligt att tacka för allt, men om man lär sig att göra det förändras mycket. Du kan inte ändra på andra människor, du kan inte alltid ändra på omständigheterna, men du kan ändra på dig själv. Det är det enda som du kan ha kontroll över. Tacksamhet förändrar allt. Det gör en grå dag vacker. Den gör att man ser det ljusa i tillvaron.

Så i dag säger jag: tack, tack, tack! Tack för kors, och tack för ljus. Tack för smärta, tack för glädje. Tack för mina erfarenheter och år. Tack för värme, sol och vår. Tack för det snöblandade regnet i lördags. Tack för den nya situation som Du ställt mig inför. Tack för att Du är med i allt detta!