onsdag 1 maj 2013

St Josef Arbetaren

I dag, den första maj, firar Kyrkan st Josef Arbetaren. Vår kyrka här i Köping heter st Josef Arbetaren, så vi har patronatsfest i dag! Det är mässa kl 11 och därefter fest med mat och goda bakverk (i överflöd om jag känner mina katolska systrar rätt..!)

St Josef framstår mer och mitt som mitt favorithelgon. Han är skyddspatron för oss här i Köping, för de döende, för hela Kyrkan osv. Som den heliga Teresa av Avila sade så är st Josef behjälplig i alla situationer. Andra helgon har sina 'specialområden' men st Josef hjälper med allt. Han är det helgon jag talar mest med (undantaget Guds Moder, som jag går till med allt). 

I dag börjar också maj, Marias månad, så det blir daglig Rosenkrans i kyrkan. Fast jag ber redan Rosenkransen dagligen... Det har blivit ett behov, faktiskt. Det är en bön jag aldrig tröttnar på. Den är ständig ny och fräsch. Och den förändrar liv!