torsdag 19 september 2013

I helgonens värld

Läser på Facebook att det var den helige Josef av Cupertinos dag i går (erkänner att jag inte visste det..). Om detta helgon vet jag en enda sak: att han flög. Ja, han inte bara leviterade, han flög. Det händer allt möjligt underligt och spännande i en del helgons värld. Stigmata, levitation, bilokation (att de kan vara på två ställen samtidigt) osv.

Men sånt kan väl en modern människa inte tro på, invänder du. Jo... Jag gör det.

Det händer allt möjligt i helgonens värld. En del helgon verkar vara den Helige Andes leksaker. En del verkar vara så medgörliga i Andens 'händer' att Han kan göra vad som helst med dem. Det finns många exempel: Franciskus av Assisi, Padre Pio, Maryam av den Korsfäste Jesus, sta Rita, Josef av Cupertino m.fl.

Är dessa fenomen på något sätt avgörande för frälsningen? Nej, inte alls. De är inte 'nödvändiga' (i alla fall inte enligt st Johannes av Korset), men de tillhör, för att citera lady Marchmain i Evelyn Waughs bok Brideshead Revisited, "the Alice in Wonderland side of religion". De har en speciell charm som ger ett leende på läpparna.

Undrar vad Anden skulle göra med mig om jag var lika följsam som dessa helgon..?