lördag 16 november 2013

Uppenbarelser

Har hamnat i en (faktiskt sansad) diskussion på Facebook om Medjugorje. För den som inte vet så är Medjugorje en stad i Bosnien (tror jag) där några personer påstår sig få uppenbarelser från Guds Moder. Detta ska ha pågått sedan 1981. Jag är av en rad orsaker tveksam till sanningshalten i detta. Fast det är inte huvudpoängen med vad jag vill få fram.

En del människor är väldigt intresserade av uppenbarelser och mirakler. Ja, de verkar vara i stort behov av bevis och bekräftelse på deras tro. Utan uppenbarelser och mirakler verkar deras tro fallera.

Jag tror det är en farlig väg att gå.

Varför?

Jo, för då är tron beroende av yttre omständigheter. Min tro bygger på andras erfarenheter av det heliga, inte på min inre övertygelse om sanningshalten i det som Kyrkan lär eller mina egna erfarenheter av Guds handlande i mitt liv.

Påven talade om detta häromdagen. Han talade om (översatt till engelska) 'the spirit of curiosity' som kan skilja oss från Gud. Läs mer här.

För min egen del föredrar jag att vandra i naken tro och låta Kyrkans tro och lära bära mig. Inte privatuppenbarelser (även om jag tror på dem som Kyrkan godkänt). De är inte viktiga för min dagliga vandring med Herren.

Skåda vill jag göra i himlen...