torsdag 5 december 2013

Br Wilfrid

I lördags fick jag ett meddelande på Facebook att Br Wilfrid Stinissen OCD avlidit. Under en period var han min biktfader och andlige vägledare, en mycket uppskattad sådan. Jag tog emot beskedet med blandade känslor. Sorg över att jag inte får se honom igen i detta livet och att det inte kommer att komma mer fantastiska böcker och predikningar från hans penna och glädje över att vi fått ett nytt helgon.

Jag brukar vara restriktiv med att 'helgonförklara' folk som nyss dött, men i detta fall hyser jag inga som helst tvivel. Jag tror att Br Wilfrid är ett helgon, dvs han är nu inför Guds ansikte och ber för oss.

Så sorgen är uppblandad med en rejäl dos glädje. Sverige, och även jag, har fått en ny förebedjare.

Så här minns jag honom, med ett leende på läpparna och värme i ögonen....



Br Wilfrid, be för oss!