torsdag 31 december 2015

Ett gott, nytt och välsignat år

Nu avslutar vi år 2015 och inleder det nya året 2016. Vad har 2015 inneburit? Terrorism, rädsla, hat, död.... Ja, det är en möjlig sammanfattning av det gamla året. Det har varit mycket negativt, men mitt i detta negativa bestämde påven Franciskus att vi skulle ha ett Barmhärtighetens år. Det är precis vad vi behöver. Det började för några veckor sedan och håller på till slutet av november 2016. Det världen behöver är en påminnelse om och fokus på Guds Barmhärtighet. Det behövs speciellt mycket nu när människorna är så obarmhärtiga....

Synderna har överflödat år 2015 men det finns alltid en möjlighet till omvändelse och förbättring. Gud ger oss hur många chanser som helst att börja om. Han tröttnar inte på våra dumheter, utan tar emot oss gång på gång. Varje gång vi gör som den förlorade sonen och återvänder hemåt öppnar Han famnen för oss. Att veta det ger mig hopp inför framtiden. Guds godhet är så oändligt mycket större än alla våra synder. Hans Barmhärtighet ger inte upp om oss syndiga och trasiga människobarn. Han väntar, söker, försöker, gör allt Hans Kärlek kan komma på för att få hem oss igen. Och Han säger: Var inte rädda. Förtrösta på Mig. Kom till Mig så ska Jag ge er ro.

2016 har alla chanser i världen att bli ett gott, nytt och välsignat år.

Jag slutar år 2015 med att säga:

                                                    Jesus, jag förtröstar på Dig!

                                                    Jesus, jag förtröstar på Dig!

                                                    Jesus, jag förtröstar på Dig!