onsdag 30 december 2015

Kristna nättroll

En vän har fått en massa otrevliga mail från människor som säger sig vara kristna. Hon har inte berättat vad mailen innehåller (och jag förstår om hon inte ville sprida det). Hon har en hel pärm med utskrifter av dessa mail.

Det märkliga är att dessa som skickar mailen kallar sig kristna. Är det ett kristet beteende att bombardera någon med otrevliga mail? Min vän är katolik, står för hela den katolska tron, de ofödda barnens rätt till liv, det kristna äktenskapet osv.  Men somliga kristna blir provocerade av detta. De hatar/föraktar/fruktar katoliker (välj vilket verb du tycker passar). När man talar om katolikhat bland kristna i Sverige tar många väldigt illa upp. De vill inte kännas vid att det finns ett hat mot katoliker. För de hatar ju bara det som är okristet, obibliskt osv.... När man påpekar att det de hatar inte är det som katoliker verkligen tror på, vill de inte lyssna.... för de vet (bättre än vi själva) vad katoliker tror på och katoliker är inte riktiga kristna, för riktiga kristna dyrkar varken statyer eller påvar och riktiga kristna läser Bibeln och riktiga kristna tror att det Jesus sa i Joh 6 bara var symboliskt och riktiga kristna ber minsann inte med upprepade, tomma ord och använder 'halsband' när de ber....

Jag har stött på detta så många gånger att jag försäkrar er att dessa kristna finns... och de är inte direkt tysta och diskreta. Hur många gånger har jag inte fått höra att jag inte är en riktig kristen för att jag är katolik..?

Jag funderar på att lägga ner alla sociala media. Men samtidigt har jag också yttrandefrihet och religionsfrihet. Jag har rätt att dela en bild på Guds Moder och uttrycka min kärlek till den kvinna som Gud utvalde att föda Hans Son och som Han gav oss till moder (Joh 19:26-27, Upp 12:17). Jag har rätt att leva min katolska tro även på nätet. Jag står för min tro, för Vår Herre  har sagt att vi ska göra det (Matt 10:32-33, Upp 3:5).

Och jag ber för trollens omvändelse.... men samtidigt gråter jag....